Jeg har de seneste fjorten dage rørt rundt i min nye surdej, og glædet mig til at tage den i anvendelse. Det blev så gjort her til aften. Jeg har bagt tre kartoffelbrød efter Claus Meyers opskrift. Jeg er ikke super erfaren i at bage, og da slet ikke med surdejen, så jeg fulgte opskriften ret nøje. Her er resultatet af anstrengelserne.

Surdej og salt blandet med lunkent vand, mel og lidt gær.

Dejen æltes og hæver derefter i to timer.

Dejen trykkes ud, og halvdelen dækkes med kogte kartofler, salt, olivenolie og frisk rosmarin.

Dejen lægges sammen og brødet drysses igen med olie, salt og rosmarin.

De tre brød hæver endnu en time.

Så bages de tre brød ved 200 grader i en halv time.

Hopsan. Så var der lige tre meget meget lækre brød! Helt enormt lækker smag og sprødhed i skorpen. Jeg blev helt overrasket over, hvor gode de blev. Tak Claus “æblenørd” Meyer. Tror jeg tager et med i skole i morgen, bare fordi jeg kan.

Bedømmelse: 9/10.

Ingredienser:
– 4,5 dl. lunkent vand.
– 2 dl surdej (skal lave mindst 10 dage i forvejen)
– 20 g havsalt
– 10 g gær
– 900 g hvedemel
– 12 kogte kartofler
– 4 kviste frisk rosmarin
– lidt olivenolie og ekstra havsalt.