Tidlig morgen på Kastrup lufthavn. Lagkagehuset har åbnet en filial i lufthavnen, som ellers er kendetegnet ved mange ALT for dyre spisesteder, som slet ikke holder vanlig dansk standard. Selvom priserne er hævet en lille smule ift. deres “almindelige” filialer, så er kvaliteten stadig værd at rose. Vi fik kaffe, croissanter og boller med ost.

En utroligt god ginger beer indtaget på en hyggelig lille café på Kungsholmen, som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på.

Isabel drikker varm kakao.

Havde det været sommer, så havde Boulebar i Rålambshov været et perfekt sted, at få sig en pastis og et spil boule.

Frokost på fiskerestauranten Lisa Elmqvist i Östermalms Saluhall. Det er Stockholms fineste torvehal og en pendant til Torvehallerne i København. Her findes fine restauranter og et væld af madforretninger som sælger alt fra svenske svampe over laks til bjørn fra Nordsverige.

Jeg fik rimmet laks med kartofler i smør, dild og fløde! Meget lækkert. Jeg havde valgt denne udgave af laks, fordi det er noget jeg selv har prøvet at lave nogle gange, og derfor er det sjovt at smage en rigtig koks udgave. Det var en meget lækker fisk som var helt enkel og frisk.

Svenskerne har et begreb som hedder fika. Det betyder blot kaffepause, og her er det et sådant på Söder med kaffe og kage.

Mig med en cannolo i munden. Mere om det senere!

Friske forårsruller på den vietnamesiske restaurant Nem Nem Quang på Åsogatan på Södermalm. Et sted jeg havde fået anbefalet af min morbror Staffan. Og tak for det!

Stærk suppe med nudler, oksekød og masser af grønt.

Isabel spiser pho. Stedet var blevet kåret som Stockholms bedste spisested i 2008 i den billige klasse, og det forstår man godt. Maden var utroligt god, ikke dyr og det lille sted var meget velbesøgt, på trods af en lidt hemmelig beliggenhed.

Endnu en Staffan Settergren anbefaling! Zink Grill på Biblioteksgatan i centrum af Stockholm. En rigtig dejlig restaurant med god betjening, flotte omgivelser og utroligt god mad. Her får jeg langtidsstegt pattegris med dampet spinat.

Isabel fik en stor bøf!

Jeg fik mos til mit svin og Isabel fik pommes frites til sin bøf og kold sauce bearnaise.

Citrontærte med sour cream. Meget delikat.

Zink Grill er klart et sted som kan anbefales til alle som rejser til Stockholm. Regningen lød på 1050 danske kroner, for to personer og en flaske italiensk rødvin. Det må betegnes som billigt ift. kvalitet og beliggenhed.

Igen kaffe og cannolo. Her bare i et en lidt anden liga. På Sveavägen ligger et lille bitte italiensk kaffested med meget god billig kaffe på traditionel manér. Stedet hedder Sosta og er helt klart en lille pause værd! Deres cannolo var også 1000 gange bedre end på caféen på Söder.

Stockholm er og bliver en meget smuk og dejlig by, med masser af fine madoplevelser i vente! Gode råd gives gerne.