Så var jeg der igen! Kalaset på hjørnet af Vendersgade og Nansensgade i København. Problemet med brunch er, efter min mening, at det er forbandet svært at finde gode steder at spise det. Derfor har jeg nu tre gange spist det samme sted, når jeg har været i København. Ikke fordi jeg ikke ville prøve nye steder, men fordi dem jeg har spurgt om gode steder, virkelig havde svært ved at komme med forslag til brunchsteder, hvor pris og kvalitet følges ad.

Det samme gør sig gældenede når jeg gentagende gange selv har skullet anbefale steder i Aarhus, som er værd at besøge for brunch. De to bedste steder jeg har prøvet (Klassisk 65 og Brasserie Ferdinand) ligger enten i den ene ende af byen, og er tit fuldt belagt eller har som Ferdinand taget deres brunch af kortet igen.

De fleste caféer i Aarhus tilbyder en brunch, men oftest er den ikke værd at betale de typisk 110-150 kroner for. Og det er lidt paradoksalt når brunch er noget af det letteste at lave lækkert i et køkken. Det eneste det drejer sig om er lækre råvarer og godt tilberedt æg og kaffe. Men det er åbenbart svært for mange af de ungarbejdere der typisk varmer tingene på byens caféer.

Brunchen på Kalaset er ret simpel, men god til de 109 kroner den koster, og desuden er kaffen god, hvilket også er vigtigt, når man typisk har tømmermænd.

Kalaset er et typisk pigested, og der er også en klar kønsfordeling som hedder 80/20 i damernes favør. Det vrimler med babyalarmer og venindepar. Det er for så vidt fint nok, men hvor går mændene hen og spiser brunch? For de går vel ikke alle sammen på Bankeråt lidt længere nede af Nansensgade og bestiller den klassiske sorte kop kaffe med to grønne Cecil til…

Kort sagt: “Hvor spiser jeg den bedste brunch i København i prislejet 100-200 kroner?”