I lørdags var jeg til nytårstaffel med mit gamle arbejde – WORKS UNLTD. – en gammel tradition, som jeg nu blev indviet i. Først trin var åbningen af en lille pakke…mere om det senere. Alt var hemmeligt og meget spændende for de ti deltagere.

Manden og værten bag hele showet Herr Carsten Hensberg skænker champagne og byder velkommen.

Velkomst ved brut på pinot noir og chardonnay.

Min gave indeholdt et L i stik-ud-form. Tilsammen stavede de 10 små pakker butikkens navn WORKS UNLTD, og vil på et tidspunkt senere i livet blive kaldt sammen igen.

Efter en tur i taxi, og en gåtur igennem en mørk skov endte selskabet i et parcelhus i Højbjerg hvor den nu skulle stå på private dining akkompagneret af Mads og Bo fra Beta i Aarhus. En restaurant jeg længe har villet besøge. Deres “normale” koncept er faktisk private dining på deres sted på Vesterbro torv, men denne aften var der altså tale om en ægte privat middag, hjemme hos kokken Mads. Lidt ligesom et arrangement i Ad Hoc Madklubben faktisk, uden at jeg skal sammenligne min egen madlavning med disse to uddannede kokke. En fantastisk idé viste det sig i hvert fald at være.

Her er det en starter bestående af pappadums med en let dyppelse…

…og små spyd med tigerrejer i en korrianderdressing-ting?! Lækkert og let var det i hvert fald.

Så var der linet op til næste ret…

…grønlangkål serveret på en ny måde. Alle ingredienser undtagen kålen blev sprøjtet ned over det grønne i disse små papkopper som så fik en hurtig tur i en mikroovn, indtil låget poppede af…

…ja, kønt ser det ikke ligefrem ud, men det smagte dejligt og luftigt.

Der blev selvfølgelig serveret champagne som velkomst.

Forretten bestod af bagt selleri med hjertemuslinger og lidt græskar i tern og flamberet sauce på toppen. En meget dejlig smag af den bagte selleri sammen med de små muslinger, som ikke bruges så meget i Danmark.

Et dårligt billede af en meget dejlig hvidvin som vi fik til forretten.

Her svigter min hukommelse mig lidt – husk at tage noter! – men det var en ceviche på en fisk jeg ikke kan huske hvad var, med grape, agurk, peberfrugt og chili oven på. Tror jeg nok.

Til denne ret fik vi serveret en meget speciel øl, som vist nok hed en gose øl. En øl jeg aldrig helt forstod hverken bryggemetode eller smagen af. Den var meget anderledes og syrlig/bitter i det. Jeg kan sagtens se at den kunne gå til fiskeretten, men jeg var ikke helt vild med nogle af delene. Men bestemt interessant at prøve.

Hovedretten var klart min favorit. Åbenbart en klassiker fra Thomas Kellers hånd, havtaske med oksehaler. Umiddelbart lyder det som en underlig blanding af fisk og oksekød, men de to smage og konsistenser gik utroligt godt hånd i hånd. Det grønne indslag her var rosenkål og bønner (kan ikke huske disse bønners navn) og en hvid sauce. Meget dejligt ret.

Osten var også et stort hit. Klassikeren friteret camembert i en beta-version med druer, granatæble og chili. Yderst delikat.

Desserten kom på bordet. Her svigter min hukommelse mig igen lidt desværre.

Men der var tale om en rigtig god blanding af is, frugt, kunstige druer, som ikke kunne tygges, og noget kiks/kage et eller andet i bunden af koppen.

Til desserten blev vi spist af med en helt fantastisk øl fra USA, som hedder Older Viscosity fra Port Brewing Company. En dejlig tyktflydende mørk sag med en utrolig smag af chokolade og senere kaffe. Helt fantastisk!

Alt i alt var det et utroligt dejligt arrangement og en meget dejlig middag, hvor man hele tiden blev udfordret med nye smage og kombinationer. Ikke minst fordi det hele var en stor overraskelse og et meget hyggeligt selskab! Jeg siger i hvert fald tak for en fantastisk aften til Carsten, som stod for idéen og Mads og Bo som stod i køkkenet, og selvfølgelig til resten af selskabet, der ligesom mig nød at blive vartet op.

Bedømmelse: 9.5/10.