Oubæk, Retour og nu Retour Steak. Rasmus Oubæk er af flere udnævnt som kongen af bøf og bearnaise i København, og denne aften, var det så min tur til at teste dette udsagn. Med et besøg på Retour Steak i Ny Østergade, som er Oubæks sidste skud på stammen. Et hvidt lokale uden mange detaljer og dikkedarer.

Jeg fik en meget lækker forret til 75 kroner, som bestod af en sommersalat med taskekrabbe og ærtepuré, samt radiser og knasende stykker tyndt rugbrød. En meget fin lille start på middagen, hvor man bare ved, at man snart skal sættes til vægs af kød, smør og smør og kød.

Signaturretten steak frites. En 350 grams ribeye med pommes frites og naturligvis…en meget velrørt bearnaise.

Bordet var fyldt med lækre ting. Vin, salat, sovs og højt humør. Maden var virkelig god og betjeningen rimelig.

En sovs (og et syn) for guderne.

Vi bestilte et par side orders, i form af denne tomatsalat til sølle 25 kroner, som var rigelige til alle 6 mennesker ved bordet, og gode til at friske det lidt op, når man var ved at gå død i bøffen.

Jeg havde bestilt min bøf rød, og den smagte simpelthen fantastisk! Jeg glæder mig allerede til, at jeg kan tage på Retour igen, og spise mig selv i stykker, selv om det lyder klamt og vulgært. Men kødet, kombineret med sovsen smagte så godt, at man ikke kunne nænne at stoppe med at spise.

Til dessert var der lige plads til en dobbelt expresso, og så var der også dømt udsolgt. Retour Steak kan med andre ord stærkt anbefales, hvis man er til kød, pommes frites og ikke mindst bearnaise.

