Når jeg spiser frokost, så kan jeg virkelig godt lide at putte alt muligt smørelse ovenpå min mad. Sennep, mayonnaise, chilisauce osv. Her ses et bredt udsnit af hvad mit køleskab pt. gemmer: “Flying Goose”-chili-sauce (som jeg bruger for meget, og på alt); den klassiske dijonsennep fra Maille (den er bare altid god og kraftig); en grov remoulade fra Urtekram (ikke den bedste remoulade efter min mening, men alligevel bedre end mange andre færdige produkter); en chili-marmelade som jeg har købt i Il Mercantino i Aarhus (den er meget god og stærk/sød på en gang); en honning-sennep fra Maille (også en rigtig god sennep, som går godt til røget, speget kødpålæg); og en mayonnaise fra Hellmann’s med sennep (jeg har også en Dijonnaise fra Maille, som jeg egentlig synes er noget bedre).

Ja, kønt er det ikke, men godt smagte det: rugbrød med makrel i tomat, rå løg, mayonnaisen tilsat sennep og sort peber.

Her endnu et skønmaleri af groft hvidt brød, emmenthaler, kogt skinke, chilisauce og honning-sennep. Jeg tror ikke alle vil synes at disse kombinationer er lækre, men jeg kan godt lide at blande forskellige smage sammen på mit pålæg. Spørg mig ikke hvorfor.

Der skal sikkert være andre end mig, som har mærkelige kombinationer når det gælder pålæg og smørrelse af forskellig art.