Hjemmelavet burger med pommes frites er nok noget de fleste har prøvet at lave, og jeg har da også forsøgt mig med denne kombination utallige gange. Oftest bliver resultatet godt og man nyder at sidde med resultatet mellem hænderne til sidst. Denne gang brugte jeg en opskrift fra en ældre Jamie Oliver-kogebog, som havde et par gode fif i ærmet…

Jeg har prøvet at lave pommes frites over flere dage med et fantastisk resultat, men det er sjældent, at man lige har overskud til ligefrem at gøre det til en proces over flere dage, at lave aftensmad til to. Derfor var den fremgangsmåde som Jamie Oliver beskrev god, fordi den var ret let og med et virkelig godt resultat.

Først skar jeg bagekartofler ud i mellemstore stave, derefter kogte jeg dem i letsaltet vand i 10 minutter. De skulle nok have haft 8 i stedet, men så ved jeg det til næste gang.

Bøfferne blev lavet med en fars som bestod af kød, gerne med en lidt høj fedtprocent, et æg, lidt stegt finthakkede løg, brødkrummer, stødt spidskommen og koriander. Et trick fra Henrik Yde, som jeg læste om i Politiken, er at trykke bøfferne lidt flade i midten med bunden af et glas, for dermed at undgå at bøfferne trækker sig så meget sammen under stegningen. Og jeg synes faktisk at det virkede meget godt!

Kartoflerne blev vendt på en varm stegpande med et helt hvidløg slået til fed og lidt olie, for derefter at blive dumpet ned i en varm bradepande og stegt sprøde i ovnen ved 225 grader i 20-25 minutter med de hele fed hvidløg og olie. Resultatet var overraskende godt.

Mere eller mindre nødvendigt tilbehør.

Det er bare tilfredsstillende at spise en burger man selv har lavet fra bunden med gode drueagurker, blødt ristet burgerbolle, tomat, lidt ost og løg, salat og ketchup og hvad man ellers lyster.

Jeg kan kun anbefale denne fremgangsmåde, og kogebogen “Middag med Jamie” som virkelig indeholder mange gode retter.