20130929-214117.jpg

Lørdag aften var Isabel og jeg på Fishmarket ved Kongens Nytorv. Et meget fint lille sted, som kan fejre tre års fødselsdag til december. Denne aften var vi der for at fejre min fødselsdag. Til det formål var stedet helt perfekt.

Vi startede med at blive budt et flot stort glas crement i baren, fordi vi skulle vente 6 minutter på vores bord. Dejlig start på aftenen. Så føler man sig virkelig velkommen og værdsat som gæst.

20131001-104303.jpg

20131001-104341.jpg

Vi lagde ud med at dele seks østers. Tre Fine de Claire No. 3 og tre Special. De specielle blev også kaldt umami, og de var da også meget federe og mere runde i smagen. Meget lækker start. Der blev serveret både hvidt og mørkt brød til vores østers.

Til denne ret drak vi vores crement op, og fik tysk hvidvin i glassene. Mere om den senere.

20131001-104416.jpg

20131001-104446.jpg

Til forret fik jeg cerviche af kammusling med tomat, fersken, chili og basilikum. En lækker lille ret, hvor kammuslingerne smagte dejligt igennem og havde en meget delikat struktur.

Isabel fik dog en endnu bedre forret, som jeg fik lov at smage et par bidder af. Blæksprutte med løg, yoghurt og chipotle. Det var en overraskende og meget lækker ret. Blæksprutten var lækker sej i det, uden at blive gummi og det passede perfekt til med den tørre chilismag og yoghurt. Klart aftenens store overraskelse.

20131001-104826.jpg

20131001-104902.jpg

Til hovedret fik jeg en halv hummer med ristet brød, citron og mayonnaise. Isabel fik en fin stor portion bouillabaisse, som smagte rigtig rigtig godt og indeholdt tre slags hvid fisk samt kammuslinger. En flot fransk ret med tilbehør i form af aioli og croutoner til.

Min hummer var også rigtigt god. Jeg havde bestemt mig for hummer, for at prøve noget lidt nyt. Jeg har smagt hummer før, men det er ikke lige så tit, at jeg har spist den i så enkel form. Og jeg vil sige med rette. Den smagte rigtig godt, og det er en rigtig dejlig gnaskeret. Men jeg vil ikke vælge den næste gang. Jeg tror, jeg vil have noget lidt kompliceret der. Det er nok en smagssag.

Til hovedretterne fik vi en meget fin amerikansk rødvin. En pinot noir med en tre år på bagen. Jeg kan ikke huske producenten. Den var rigtig god og velsmagende, men det var ikke rødvinen vi husker tilbage på fra dette besøg på Fishmarket.

20131001-104929.jpg

20131001-104952.jpg

Til dessert fik Isabel profitesroles mens jeg var på ostetallerken. Ostene, fem styks, var rigtig gode, men jeg var måske lige en kende for mæt, til rigtigt at nyde dem alle sammen. Favoritten var morbieren, som var både cremet og fast på en lækker måde.

Jeg smagte også Isabels fyldte vandbakkelser. De var gode. rigtigt gode faktisk. Dem håber jeg at kunne lave selv en gang.

20131001-105020.jpg

En lille kop kaffe til at slutte af på og betale regningen på.

20131001-105040.jpg

Og vinen, som vi begge var meget vilde med. Jeg har ikke særligt meget erfaring med vin i det hele taget, og slet ikke med vin nature…eller hvad det hedder. Men denne her tyske vin var virkelig en god ambassadør for denne relativt nye vintrend. Den smagte både af chokolade, honning og et snert af forår. Den var perfekt til vores forretter og jeg vil virkelig gerne drikke den igen.

Velbekomme og ta’ så på Fishmarket!

